Inspirert av Vigeland!
Navnet Vigeland er kjent for mange. Fra en sentral park i Oslo til svært mye annet som omgir oss bærer sitt preg fra kunstnerfamilien Vigeland. Et av skuddene på stammen er gullsmeden og smykkedesigneren Tone Vigeland. Med sine genetisk velutviklede, kunstneriske evner har hun med nye impulser dannet skole i smykkekunsten. Fra sitt eget verksted som hun etablerte i 1962 har hun hovedsaklig jobbet med de edle metallene. Du behøver ikke følge med på OL-sendingene for å forstå hvilke vi snakker om. Vigeland benytter gullets og sølvets metalliske egenskaper til å skape nye, fantastiske former. Kunstnertilbøyelighetene begrenses dog av det praktiske, at de skal bæres av forskjellige mennesker og helst harmonere med de enkelte personlighetstyper. Akkurat dette er Vigelands store forse. Hun lager noe som er uendelig vakkert men samtidig tilgjengelig for de mange gjennom sine modelleringer. Det er ikke så forskjellig fra hva Gustav Vigeland klarte med sine skulpturer. Nå er hun utstilt på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim.
Mot internasjonal berømmelse
Det er ikke uten grunn at Tone Vigeland regnes blant verdens fremste på sitt felt. Har du anledning til å besøke Nordenfjeldske kunstindustrimuseums presentasjon av hennes verker, kan du gjøre deg opp din egen mening. Her ser du en kunstners utvikling og dannelsereise, og hennes møte med nye tider og nye utfordringer. Arbeidene fra 1960-tallet er solide og godt prøvede modeller for bruksmykker. Det er rene og enkle smykker for den (den gang) moderne kvinne. Vigeland la vekt på at de skulle brukes også av den arbeidende kvinne i hennes daglige virke, og ikke bare til fest. Det var på 1980-tallet hun virkelig ble et stort navn internasjonalt. Det var da popstjernen Marianne Faithfull viste seg på konserter med Tone Vigelands spesialdesignede armbånd. De konservative som heller ikke likte musikken hennes, mente det var en klase spiker hun hadde tredd rundt armen. Det var egentlig ikke så feil. Vigeland eksperimenterte ofte med pigger og spisse former. Dette gikk selvfølgelig rett hjem i rock- og punk-kulturen. Men det må også sies at smykkene i sin design var tilpasningsdyktig til festbruk også hos mindre rockete kvinner.
Norske smykker gjør det bra
Har du ikke anledning til å besøke det Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, finner du nok av kunstnerens arbeider andre steder. Hun er innkjøpt i i stort monn av landets øvrige kunstindustrimuseer. Særlig på denne institusjonen i Oslo har de et rikt utvalg. Du skal heller ikke se bort fra at du finner henne på tilsvarende museer i utlandet. Norske smykker og norsk design gjør det i det hele tatt svært godt internasjonalt. Tone Vigeland er ikke den eneste. Det springer også ut fra norske kvinners bevissthet om hva som høver seg å bære. De vil ha kvalitet. Et godt og personlig smykke er også en god investering. Det ville i så måte ikke være så galt å ta opp et lån uten sikkerhet på dagen hos Sambla, for å kjøpe det smykket som passer for en snarlig kommende anledning. Gode designersmykker er verdier som ikke forringes så lett. Og du vil garantert få flere muligheter til å bruke det.