Hvorfor smykkekunst er undervurdert

Kunst blir stadig uttrykt på ulike måter. Billedkunst, skulpturer, og arkitektur er noen av de mest kjente, men vi hører egentlig aldri om smykkekunst. Flere museum og kunstgallerier jobber innen dette spesifikke feltet, så det er trist at mennesker ikke får hørt om disse kunstneriske måtene å danne smykker før det er for sent. Det er et spennende yrke der det er mye rom for å være kreativ, og burde absolutt bli snakket mer aktivt om på kunstrelaterte sider.

Må ikke være dyrt

Når man tenker på smykkekunst kan det være at man automatisk tenker på store, luksuriøse smykker, av dyrebare edelsteiner, diamanter og metaller. Nei, smykker må ikke nødvendigvis ha sjokk-priser på flere milliarder som malerier av Leonardo da Vinci. De trenger heller ikke å være like dyre som Barnett Newmans $43,8 millioner maleri (omtrent 390,8 millioner i norske kroner) der lerretet bestod av en dyp blå farge og en hvit, vertikal stripe.

Mens materialene som trengs i malerier koster en del for å la seg holde utover mange år vil prisen variere stort, avhengig av en persons meninger og ide bak hva de selv mener er kunst. Ikke noe uvanlig syn ved skulpturer, musikk eller poesi heller, og samtidig som det kan være litt sånn ved smykker i vår tid også er det oftest hva den er laget av som er grunnlaget for kostnadene. Det går an å kjøpe kunstverk med et par tusenlapper, men fordelen med smykker er at det ikke trenger å koste mer enn 200 til 400 kroner. Nå er det slik at mange velger å kjøpe kunst hovedsakelig for verdien, og det er ganske normalt. Har du ikke godt nok råd for et maleri eller smykke kan det å sjekke ut https://www.centum.no være løsningen for deg.

Krever både tid, nøyaktighet og ferdigheter

Alt som kreves i andre kunstformer trengs like mye i smykkekunst. En kunstner, uansett felt, må ha kunnskap og teknikk for hva de driver og arbeider med. Gode kunstnere bruker tiden sin for å utføre sitt beste verk, mens de dårlige lager bare verk for å tjene en formue raskest mulig. Ikke like enkelt å haste seg for smykkekunstnere, fordi de må være nøyaktig når de jobber med smykker. Ferdigheter blir sett i de fleste verk, så hva skiller det essensielle hos malerier og smykker fra hverandre?

Det er mange måter å male på et lerret, og det finnes ulike veier å bygge opp et smykke sammen. I billedkunst kan det bli fortalt en historie, som det faktisk kan gjøres ved smykker også. Smykker blir sett på som mer feminint, og det er kanskje den største forskjellen mellom dem. I konklusjon, grunnlaget for smykkekunst er egentlig på lik linje med alle andre kunstformer, men det er bare markedet som er annerledes.